27 jan. 2013

A Study in Scarlet av Sir Arthur Conan Doyle (audiobok)



Jag läste igenom alla Sherlock Holmes mysterier för några år sedan men den senaste tidens nytolkningar av karaktären på film och tv har fått mig att vilja läsa om originalet för att kunna jämföra lite mer.

Jag hade till exempel glömt bort hur distinkt olika de två delarna i denna introduktion till mästerdetektiven är. I del ett möter vi för första gången Holmes och Watson. Vi får följa med på deras första möte och hur de flyttar ihop av ekonomiska skäl. Vidare börjar Holmes visa Watson vad han arbetar med och vilka metoder han använder sig av och den senare får följa med på ett fall för att se dessa metoder i praktisk användning (Watson är initialt ganska skeptisk till Holmes metoder). 

Del två startar i i den amerikanska öknen bland nybyggarmormoner innan det tillslut knyts ihop i London i "nutid" och den stora avslöjande finalen.

Texten är förvånansvärt fräsch och Sherlock Holmes förblir en av de, om inte den, bäste litterära detektiven.

Denna lyssnades på via LibriVox http://librivox.org/a-study-in-scarlet-by-sir-arthur-conan-doyle/ och det enda jag kan tillägga är att just denna inspelning hade lite smått irriterande feluttal här och var, förutom att det känns lite fel när en amerikan läser något så brittiskt. Men den är helt klar lyssningsbar. 

Betyg 4/5 (hade varit 5/5 med bättre inläsning)

Detta är min bok för januari i En Bokcirkel För Allas spänningsutmaning http://www.enbokcirkelforalla.se/bokaret-2013/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar