28 feb. 2013

30 day bookchallenge: day 11

Day 11:Name three absolutely awful film adaptations of books.

 Inte helt lätt fråga detta heller, men det är väl det som är meningen ;)

Gick och såg första Harry Potter (J.K. Rowling) på bio när den kom. Tyckte inte om den alls. Så till den grad att jag inte såg någon av de andra förrän den sista skulle komma nu på bio och ett par väninnor drog med mig. Har fortfarande inte sett de som är emellan (utom del ett av sista boken). Tyckte att de sista var mycket bättre så får se när det blir av att se de andra och se vad jag tycker där. Ska kanske tilläggas att jag läst alla böckerna med stor behållning.

Nummer två på min lista såg jag bara för någon månad sedan, One Day (David Nicholls). Tyckte boken var jättebra när jag väl kom in i konceptet med "en dag". En av de där böckerna som nog inte kan bli bra på film just på grund av hur boken är. Dåligt skådespeleri, bokens styrka blir filmens svaghet då det känns hattigt och den röda tråden kommer liksom bort. Sedan ska Emma vara lite alldaglig och brittisk, Anne Hathaway är varken eller. 

Jag älskar Shakespeare och Hamlet är min favoritpjäs, har sett den många gånger både live och i olika inspelningar. En sådan som står ut av helt fel anledningar är den version med Mel Gibson i titelrollen. Skrattretande dålig. Det finns inte en skämskudde som är stor nog att gömma sig bakom. 

Förutom dessa finns det ju en del andra som man stör sig på av olika anledningar, t ex så tycker jag att Nathaniel Parker är en bra skådespelare men det stör mig något otroligt att han inte alls ser ut som Inspector Lynley gör i böckerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar