16 mars 2013

Bländverk av Thomas Eriksson

Detta är första delen i Eriksons serie om konsulten och beteendevetaren Alex King. Fick del två i serien, Illdåd, genom booked, och tyckte att den var imponerande bra. När jag såg denna på bokrean så tvekade jag inte en sekund, ett beslut som jag inte ångrar efter att nu ha läst den. Eftersom jag läst del två i serien tyckte jag även att det var kul att läsa om hur huvudkaraktärerna möts för första gången, deras intryck av varandra och hur relationerna börjar utformas.

Boken inleds med att Alex håller ett av sina föredrag för ledande personer inom näringslivet när en av dem plötsligt blir skjuten mitt framför honom. Han kommer först in i utredningen som ett vittne men blir efterhand mer och mer inblandad som en slags profiler där han hjälper till att lösa detta brott och flera genom sin människokännedom tillsammans med Nina Mander och hennes chef Gabriel Hellmark. Båda är lite skeptiska inför Alex slutsatser om saker och ting men vinns efter hand över då han visar sig ha rätt om det mesta. 

För att komplicera det hela försvinner även Hellmarks bror i samma veva. Vilket gör att vi som läsare parallellt får läsa om mordutredning och allt som följer på det (vill inte avslöja för mycket), letandet efter Hellmarks bror, och vilka händelser som lett fram till Hellmarks brors försvinnande. 

Något som många deckarförfattare brukar ha svårt för är att knyta ihop säcken på ett bra vis. Det finns ofta många trådar som måste knytas ihop och det är svårt att göra det lika elegant och flytande som resten av boken varit innan. Detta problem har dock inte Erikson. Det finns inget forcerat eller krystat med bokens avslut och vi lämnas inte med onödiga hål i historien, samtidigt som inte allt nödvändigtvis förklaras. Rekommenderar denna bokserie varmt till alla deckarfantaster samt, som det står på omslaget, "För dig som gillar The Mentalist och Profiler".

Betyg 4/5

Läst tidigare av samma författare: Illdåd 

Detta är mitt bidrag för mars till enbokcirkelförallas spänningsutmaning.

2 kommentarer:

  1. Ja denna bok gillade jag jättemycket mer än tvåan faktiskt
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid svårt att skriva nummer två, det är ju som när musiker ska släppa sin andra skiva. Men jag tycker ändå att de är ungefär likvärdiga. Såg på hans blogg att han håller på att skriva något helt annat just nu. Blir spännande att se vad det blir (och om som han säger).

      Radera