11 apr. 2013

Beautiful Chaos av Kami Garica och Margaret Stohl

Jag kanske ska inleda detta inlägg med att säga att det kan vara så att jag råkar avslöja saker som hänt i tidigare böcker då hela denna bygger på allt som hänt tidigare är det svårt att undvika.

Denna bok tre i serien håller tempot uppe från tvåan direkt, oundvikligt då tvåan slutade med det trean heter, kaos. Även om man som läsare känner sig ganska trygg med att vi på något sätt kommer ta oss förbi Lenas seventeenth moon, så hade i alla fall inte jag räknat med att det skulle vara så oavslutat i och med förra boken. 

Denna bok, även om Lena och Ethans kärlek fortfarande har en central roll, fortsätter att expandera och dra in fler och fler i historien som skapas. Nu är det inte bara deras familjer utan även hela Gatlin, ja egentligen hela världen, som står på spel. 

Seventeenth moon har blivit eighteenth moon, men denna gång är det inte så klart vem det anspelar på och när beror ju på vem. Gatlin har blivit ett slagfält mellan dark och light casters och de vanliga döda tror att apokalypsen är här när bland annat hetta och gräshoppor invaderar staden. 

Jag gillade denna, kanske till och med mer än del två. Och jag beundrar det mod författarna har när de tar beslut om karaktärer som känns otippade men samtidigt logiska och otroligt svåra. Boken har ett bra driv som för berättelsen framåt, det finns en liten dipp straxt efter halvvägs igenom men sedan tar det ny fart igen. Det känns skönt att den sista delen redan finns här hemma, vet inte vad jag skulle gjort om jag hade behövt vänta något år på att nästa skulle komma ut. Men samtidigt är jag lite rädd för att starta sista, då det är just vad den är, slutet på allt.

Betyg 4/5

Läst tidigare av samma författare: Beautiful Creatures, Beautiful Darkness

Det här är del tre i serien Caster Chronicles.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar