29 apr. 2013

Gone Girl av Gillian Flynn

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka om den här boken och det känns otroligt svårt att skriva en recension av den utan att ha med hela handlingen, men jag ska göra ett försök.

Först kan jag konstatera att Gillian Flynn är en brilliant författare. Hantverket i denna bok är superbt. Frågan är bara, räcker det alltid? 

Det tog mig ganska lång tid att komma in i boken och jag hade svårt att engagera mig i Nick och Amys historia och deras olika syn på saker och ting. Men någonstans ungefär där del två i boken tar vid så vänder det för mig och karaktärerna blir mer tillgängliga, jag börjar bry mig om vad som egentligen har hänt.

Boken är ett avancerat "he said - she said" drama med äkta paret Nick och Amy i centrum. Vartannat kapitel berättas ur respektive perspektiv och nutid och dåtid blandas för att skapa en relativt heltäckande bild av där vi landar i slutet. Samtidigt levereras inte alla svar, på samma sätt som vi i livet inte har alla svar på varför och hur saker och ting hänt.

Så rekommenderar jag andra att läsa denna? Ja det gör jag. För den är så pass annorlunda och speciell att man bör ge det en chans och bilda sin egen uppfattning.

Betyg 3/5

Läst tidigare av samma författare: det här är den första boken jag läser av Gillian Flynn

Det här är mitt bidrag för april i enbokcirkelförallas spänningsutmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar