14 apr. 2013

Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Denna svenska klassiker valdes snabbt som första bok i vår nystartade bokcirkel. Det visade sig att vi alla hade den på vår "att läsa" lista och vi ville gärna utnyttja den extra puffen att läsa den i detta forum.

Själv så tycker jag att det är en helt fantastisk bok. Jag har för flera år sedan sett den klassiska filmatiseringen med Max von Sydow och har även givetvis hört sångerna från Duvemåla vilket tyvärr förstör njutningen lite i läsandet. För jag vet ju så väl vad som kommer hända vissa av karaktärerna, även om jag kanske inte kommer ihåg när. Men det gör ju så mycket ondare att engagera sig i någon som man vet inte kommer att finnas med genom hela berättelsen.

I alla fall, denna första del i romansviten behandlar tiden från den missväxt och svält som var i Sverige som ledde till utvandringarna, till att de sätter fötterna på amerikansk jord. Språket i boken känns fräscht och väl avvägt, även om jag ibland måste läsa småländskan högt för mig själv för att riktigt kunna uttyda vad där står.

Extra berörande är att man vet den historiska anknytningen, att så många tog det svåra beslutet att lämna allt som de visste för att söka lyckan på andra sidan jorden med vetskapen att de aldrig skulle återvända, oavsett vad som händer. Det är hjärtskärande att läsa och jag drar såklart paralleller till mina egna utlandsår, som var så totalt annorlunda med flyg, internet och telefoner som gjorde att de jag lämnat fanns med mig hela tiden. Jag vet inte om jag hade haft styrkan att lämna allt för gott som de gjorde.

Betyg: 5/5

Läst tidigare av samma författare: Jag har inte läst något av honom tidigare.

Detta är del ett i Mobergs triologi om utvandrarna.

Kommer publicera vad bokcirkeln tyckte i ett separat inlägg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar