13 maj 2013

Tematrio - Bröllopstider

Denna vecka skriver Lyran så här om temat:

Nu är tiden inne för de vackraste bröllopen och vi har i år turen att vara bjudna på ett. Veckans tema är en repris för det är inte så lätt för mig att hitta bröllop i mina böcker. Hoppas att det är lättare för er! Berätta om tre romaner/noveller/dikter/texter som innehåller ett bröllop.

Oj, inte lätt att komma på det här inte. Ska göra mitt bästa.
1. I En Tesked Jord och En Tesked Hav av Dina Nayeri gifter sig huvudpersonen inte bara en gång utan flera (luddar lite för att inte spoila så mycket).

2. I Secrets of the Tudor Court av Darcey Bonnette gifter sig både huvudpersonen och andra i hennes närhet. (Henry VIII hade ju som bekant ett antal drottningar.)

3. Tredje är en sonett av William Shakespeare som brukar vara populär på bröllop (bland annat en kompis till mig). 

Sonnet CXVI: Let me not to the Marriage of True Minds
Let me not to the marriage of true minds
Admit impediments. Love is not love
Which alters when it alteration finds,
Or bends with the remover to remove.
O no! it is an ever-fixed mark
That looks on tempests and is never shaken;
It is the star to every wand'ring bark,
Whose worth's unknown, although his height be taken.
Love's not Time's fool, though rosy lips and cheeks
Within his bending sickle's compass come;
Love alters not with his brief hours and weeks,
But bears it out even to the edge of doom.
If this be error and upon me prov'd,
I never writ, nor no man ever lov'd.

2 kommentarer:

  1. Jag läste ju också En tesked jord och en tesked hav men det hade jag glömt, visst gifter hon sig.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nära att jag inte kom ihåg heller. Satt och stirrade på min bokhylla och försökte frammana bokbröllpsbilder. Var mycket svårare än jag trodde. Oftast är det ju relationer/äktenskap som skildras.

      Radera