21 juni 2013

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Innan jag började lyssna på den här hade jag självklart hört mycket om hur bra den är,  att jag bara måste läsa den och så vidare. Var därför inte så sugen till att börja med.  Sedan fick jag den som ljudbok och eftersom jag inte har så många och de är mitt promenad sällskap/promenad motivation så tryckte jag på play nu i alla fall. 
Och jag ångrar det verkligen inte.  Jag är helt förälskad i Allan och alla hans äventyr.

Boken börjar som titeln antyder med att hundraåringen Allan smiter ut genom fönstret för att slippa fira sin 100-årsdag.  Sedan staplas de otroliga händelserna på varandra och vi får omväxlande följa vad som händer i nutid och allt Allan varit med om under sina 100 år på denna jord. Han har inte direkt legat på sofflocket om man säger så. 

Jag älskar berättarsättet att väva in historiska händelser på ett trovärdigt sätt vilket ger berättelsen ett extra djup.  Jag tycker också om Allans praktiska sinnelag och hur han inte låter sig stoppas av någonting.  Humorn passar mig också som hand i handske och jag har flera gånger skrattat högt även när jag försökt hålla det inne (lite konstigt kanske att gå och skratta för sig själv på promenad). När jag lyssnar går tankarna lite till Roddy Doyles serie om Henry Smart. Samma berättarteknik även om den är mer linjär i upplägget än vad denna är.

En extra guldstjärna måste gå till Björn Granaths fantastiska inläsning av boken. Kan inte tänka mig på vilket sätt den hade kunnat vara bättre. 

Ser fram emot nästa bok av Jonas Jonasson. 

Betyg 5/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare: det här är den första boken jag läst av Jonas Jonasson.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om denna bok med, jag blev väldigt glad av den då den var så charmig och rolig.

    SvaraRadera
  2. Den är helt underbar den boken! Hoppas att filmen får samma känsla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli en film? Kul. Hoppas de kan få till karaktärerna ordenligt.

      Radera