15 juni 2013

I de lugnaste vatten av Viveca Sten

Det här är den första deckaren i serien om polisen Thomas Andreasson och hans barndomsvän Nora Linde. En kropp har flutit i land på Sandhamn mitt under turistsäsongen. Thomas får åka ut dit och undersöka om det är mord eller en olycka. Att det blir just han är en kombination av semestertider och lokalkännedom då han tillbringat stora delar av livet ute i skärgården. Då man från polisens sida är beredd att se det hela som en olycka dyker en till död kropp upp som har kopplingar till det första liket. Men vad har de egentligen för koppling till Sandhamn?

Jag tyckte verkligen om den här boken. Jag gillar hur Sten målar upp sina karaktärer som riktiga människor med riktiga problem (utan att falla i klyschan om alkoholiserad enstöring till kriminalare). Även miljöbeskrivningarna är riktigt bra gjorda, det känns att hon är familjär med den miljö som vi rör oss i. Jag kan riktigt känna doften av tång i luften och känna sanden mellan tårna när vi tar oss runt mellan hus och öar.

Även om jag på ett sätt hade mina misstankar om vem som kunde vara inblandad i mordet tidigt så känns det absolut inte förutsägbart och Sten knyter på ett elegant sätt ihop alla trådar åt olika håll som slängts ut innan sista ordet läses. Samtidigt så lämnas tillräckligt med huvudkaraktärerna själva öppet att jag absolut vill läsa nästa del i serien för att se vad som händer dem i framtiden.

Betyg 4/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Jag har inte läst något tidigare av Viveca Sten.

Det här är del ett i deckarserien från Sandhamn.

Den här boken har lästs i deckarcirkeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar