2 juli 2013

Top Ten Tuesday v 27

Dags för Top Ten Tuesday igen. Känns som jag precis skrev en sådan, veckorna bara rullar på  i högt tempo just nu känns det som. Denna veckans tema är i alla fall "Böcker som skrämmer dig"; det kan vara storleksmässigt, innehållsmässigt, vad som egentligen. Lite fritt att tolka.

1. Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell. Hela den serien skrämmer mig. Jag vet att jag "borde" läsa den men jag orkar bara inte. Det känns för tungt när jag vet vad det handlar om.

2. I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund. Samma som föregående. Skulle egentligen vilja läsa men det känns så tungt.

3. Le Morte Darthur av Sir Thomas Malory. Började läsa men gav upp efter bara några sidor då språket just då kändes för ogenomträngligt (iofs kanske jag borde ha räknat ut att morfin och gammalengelska kanske inte går hand i hand men ändå). Har sedan dess varit lite rädd att plocka upp den igen.

4. Sofies värld av Jostein Gaarder. Fick den av farmor för kanske 15 år sedan. Har stått och blängt på mig från bokhyllan sedan dess. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men det bär mig emot att plocka ned den och försöka läsa.

5. Allmänt är jag lite rädd för zombieböcker. Eller zombies överhuvudtaget. Inte mitt favoritväsen bland de övernaturliga.

6. World Without End av Ken Follett. Älskade Pillars of the Earth, både bok och tv-serie och jag är rädd att den inte ska leva upp till förväntningarna. Plus att den är TJOCK. Tv-serien var ju bra men inte lika bra som PotE.

7. Jag är också lite rädd för att medvetet påbörja långa bokserier. Visst, det är klart att man halkar in på sådana då och då, men tanken på att det är 10-20 böcker, och med vetskapen om hur insnöad jag blir om det är bra är lite läskig.

8. Om jag rannsakar mig själv har jag nog blivit lite rädd för Les Miséables (Victor Hugo) vid det här laget. Jag har sådana skyhöga förhoppningar på den att jag börjar fundera på om den verkligen kommer att kunna leva upp till dessa. Men den ska läsas, och förhoppningsvis snart.

9. odysseus av James Joyce. Har hört att den ska vara så svår, vilket gör att det tar emot lite att påbörja den även om den stått i bokhyllan länge.

10. Var länge rädd för svenska deckare, blev skrämd av en urusel Camilla Läckberg vilket gjorde mig allmänt rädd för fenomenet. Håller på att arbeta mig bort från det nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar