27 aug. 2013

Pride and Prejudice frossa

Dags för lite redovisning av den Pride and Prejudice frossning som pågått de senaste veckorna*. Det hela började med att min kompis B frågade om jag ville hänga med till London, som om någon skulle svara nej på den frågan liksom. Hade på Twitter läst om att en av mina favoritskådespelare, David Oakes, skulle vara med i en produktion av Pride and Prejudice i London under den tid vi kollade på att åka. Efter ungefär lika mycket övertalande från mig som hon behövde göra på mig så inhandlades biljetter till detta. Återkommer till detta senare.


Kände såklart att jag ville fräscha upp mig lite på historien så laddade ned den som ljudbok från LibriVox. Handlingen är väl känd för de flesta så går inte in på den mer här men kan varmt rekommendera den här inläsningen. Jättebra gjord. Ger den 5/5 i betyg.


Någon vecka innan vi åkte så visades även filmen från 2005 på tv vilket jag såklart inte kunna missa. Tycker om Matthew MacFadyens (en annan favorit) tolkning av Mr Darcy, men är lite skeptisk till Kiera Knightly som Lizzie. Många saker är ju kortade och borttagna från filmen, som alltid, men kostymdrama är kostymdrama. Ger denna 4/5 i betyg.


Sedan kom teaterupplevelsen som var helt fantastisk. Först och främst bra väder och utomhus i Regents Park, kvällsföreställning med vackra ljus som kom fram när mörkret trängde på. Och ensemblen var suverän. Erkänner att det var Mr Darcy som drog men Jennifer Kirby som gjorde sin teaterdebut var helt lysande i sin rolltolkning av en Lizzie som var sprudlande och rapp i replikerna. Både Rebecca Lacey som Mrs Bennett och Ed Birch som Mr Collins fick mig att skratta så tårarna rann. För den är ju rolig, det är så mycket fokus på romanserna jämnt att man glömmer bort hur mycket humor som faktiskt finns i grundberättelsen. David Oakes var ingen besvikelse heller, kul när någon man gillat på tv/film också klarar av att leverera på scen också, inte alltid den övergången fungerar så bra. Måste lägga in den här lilla videoklippet också bara för... ja kolla så fattar ni. 


* Av någon outgrundlig anledning har detta inlägg legat fördigskrivet i utkast flera veckor utan att bli publicerad så just denna frossning ägde rum i cirka juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar