6 aug. 2013

The Scorch Trials av James Dashner

OBS! Det kan förekomma delar i denna recension som är spoilers från The Maze Runner.

Denna bok tar vid precis där den föregående slutat. De har tagit sig ut ur labyrinten och till säkerheten hos WICKED. Snart står det klart att testerna inte är slut och nu måste de enligt angiven tidsplan ta sig genom The Scorch där det 1. kan vara oerhört varmt, 2. finns Cranks.

Berättelsen fortsätter som sagt direkt på föregående bok och vi ställs inför nya val och bekantskaper. Jag gillar det faktum att karaktärerna är lika konfunderade över vad och varför saker och ting händer som jag som läsare är. Jag gillar också att de flesta karaktärer är inte genomgående goda eller onda utan någon slags grånyans. Det är också intressant att följa Thomas och andras försök till att reda ut samband och motiv samtidigt som jag som läsare försöker att göra samma sak. Skulle jag lita på den personen?  Vilket beslut skulle jag ta där? Skickligt skrivet förutom en liten kontinuitets fadäs i inledningen. Ser fram emot den avslutande delen och förhoppningsvis lite mer svar än frågor i den.

Betyg 4/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare : The Maze Runner

Detta är del två i trilogin som börjar med The Maze Runner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar