26 okt. 2013

Georgiana Darcy's Diary - Jane Austen's Pride and Prejudice continued av Anna Elliott

Den här boken är som titeln antyder en fri fortsättning på Jane Austens Pride and Prejudice. Här är det Mr Darcys syster Georgina som står i centrum. 


Det känns trevligt att komma tillbaka till Pemberly och det är gjort på ett väldigt bra sätt tycker jag.  Elliott håller stilen från Austens original samtidigt som dagboksformatet ger henne friheter som andra text format inte skulle ha gjort. Hade hon kopierat stilen rakt av hade det nog känts tråkigt, nu fungerar det.


Boken utspelar sig en tid efter Elizabeths och Darcys giftemål och vi får träffa många av karaktärerna från P&P och en del nya. Catherine de Burghs nya mål i livet är att se till att Georgiana blir gift med en lämplig ung man. Något som Georgiana själv inte är så intresserad av, om det inte skulle vara den hon redan har känslor för förstås. 


Lättläst och bra, rekommenderas till alla P&P fans som skulle vilja återvända till Pemberly ett slag.



Denna bok laddade jag ned gratis till min kindle app.



Betyg 4/5



Böcker jag läst tidigare av samma författare: Jag har inte läst något av Anna Elliott tidigare.


Detta är en del av uppmärksammandet av att det är 200 år sedan Pride and Prejudice kom ut. Ugglan & Boken sammanställer inlägg fram till ms Austens födelsedag den 16 december. 

2 kommentarer:

  1. Den här låter trevlig, skriver upp den :)

    SvaraRadera
  2. Ja belv mycket positivt överraskad av den faktiskt.

    SvaraRadera