26 okt. 2013

Maktspelerskan - Drottning Kristinas revolt av Erik Petersson

I denna bok får vi följa en av de mest spännande kvinnorna i Sveriges historia, drottning Kristina. Även fast det är en faktabok så är det drama nog att få det att kännas som en skönlitterär text. Petterssons språk hjälper också till med detta. Det är lättläst samtidigt som det är faktaspäckat och spännande.  

Jag visste inte så mycket om Kristina innan jag läste denna, mest att hon abdikerade och konverterade till katolicismen.  Jag hade ingen aning om hur stark och skicklig hon var när det gällde att styra Sverige och att få sin vilja igenom. 


Betyg 4/5



Denna bok läste jag tillsammans med min IRL bokcirkel.



Böcker jag läst tidigare av samma författare : Jag har inte läst något av Erik Petersson tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar