18 dec. 2013

Christmas at Tiffany's av Karen Swan

För en gångs skull kände jag att jag ville läsa något säsongsbetonat. Visst, jag har läst A Christmas Carol av Dickens i juletid, och julevangeliet med för den delen, men i alla fall. 

På vad som skulle vara firandet av deras tioåriga bröllopsdag så upptäcker Cassie att hennes man varit otrogen. Hela hennes värld rasar samman men turligt nog har hon sina barndomsvänner där och tillsammans tar de på sig uppdraget att pussla ihop henne igen. De bestämmer att hon under det närmsta året ska bo fyra månader i taget hos var och en av vännerna, hos Kelly i New York, Anouk i Paris och Suzy i London. Sedan kommer även Suzys världsvane lillebror med på ett hörn när han hittar på listor som hjälper Cassie att hitta (ovanliga) delar av de kända städerna.

Även om boken kändes aningens förutsägbar så är den välskriven och tar en hel del oväntade svängar också.

Gav denna bok någon julkänsla då? Nej, inte direkt är mitt svar på den frågan, titeln är ganska missvisande i det avseendet. Men den är bra ändå och rekommenderar verkligen en läsning av den.

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Jag har inte läst något av Karen Swan tidigare. 

Betyg 4/5

2 kommentarer:

  1. Den här kan bli aktuell för nästa års julläsning... i år hinner jag nog inte, även om den lockar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan läsas när som på året, inte särskilt julig alls, men rekommenderar den verkligen :)

      Radera