16 dec. 2013

Sense & Sensibility x 2



När jag såg att det äntligen var dags för utgivning av den första delen i the Austen Project så kände jag att jag måste läsa om originalet för att riktigt kunna känna hur den nya versionen ter sig. Jag gjorde detta genom att lyssna på en librivox inspelning. Blev glad när jag såg att Elizabeth Klett läst in även denna då jag tycker hon läser Austen suveränt bra.

Sense and Sensibility i sig själv tycker jag inte är riktigt lika bra som Pride and Prejudice men den är ändå väldigt bra. Familjen Dashwood drabbas av en tragedi när pappan i familjen dör. Arvinge till honom är hans son från första äktenskapet och nuvarande frun och de tre döttrarna har plötsligt inget tak över huvudet och en knapp inkomst att leva på. Som tur är blir de erbjudna att flytta in i en stuga (cottage) hos en avlägsen släkting, John Middleton. Här blir Marianne förälskad i den snygge Willoughby och vi får stifta bekantskap med Colonel Brandon. Även broderns svåger Edward och systrarna Steele dyker upp (svårt att gå in djupare utan att förstöra för någon som inte läst den än).

Jag tycker att Joanna Trollopes nya version är riktigt bra. Den har sitt eget uttryck även om grundhistorien hela tiden finns där. Jag var lite skeptisk till om det verkligen skulle fungera att flytta den till nutid med alla turer som är så tidstypiska men Trollope klarar det galant. Allt ifrån mindre detaljer som att Elinor kallas Ellie, Colonel Brandon Bill, Edward Ed osv, användandet av moderna saker så som Ipod till beskrivningen av en modern cottage. Det enda som känns svårt är själva arvskiftet som blir lite krystat idag men det funkar. Rekommenderar den verkligen för både Austen fans och andra som tycker om en god bok.

Betyg 4 / 5 till dem var.

Böcker jag läst tidigare: Pride and Prejudice samt övriga böcker av Jane Austen. Ingen av Joanna Trollope.

Idag är det Jane Austens födelsedag (16/12 1775 - 18/7 1817) och jag passar på att lägga upp detta som ett inlägg i Ugglan & Bokens firande av detta och att det är 200 år sedan Pride and Prejudice publicerades. 

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tycker att den moderna versionen funkar! Jag ska absolut kolla upp det här projektet lite närmare. Tänker precis som du att det kunde vara kul att först läsa originalet och sedan den moderna versionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rekommenderar det verkligen. Ser fram emot att läsa kommande böcker i projektet

      Radera